EGOERA ARRUNTENAK ERE IKASKUNTZA HANDIA EMATEN DIGU

 Quintoren Educar en el 0-3 liburuan Haur Hezkuntzako ekintzen eta jolasen garrantzia azpimarratzen da, irakasleek haur garapen integralean duten rol txikia zehaztuz. Liburuak irakaslearen funtzioak argitzen ditu: jarduera programatzea, haurrak behatzea eta haien beharrizan fisiko zein emozionalak asetzea. Gainera gain, egunerokotasuneko errutina sinpleenek ere ikaskuntza-prozesuan duten garrantzia egiten du. Irakasleak esploratzeko, ikasteko eta autonomia garatzeko beharra sortu behar dute, haurrei zaintza eta ekintza pedagogikoak uztartuz.  


**Marko Proiektuak eta Zaintza**  


Marko proiektuak haur hezkuntzak egiten dituzte ekintzak dira, eta haien kultura, emozioak eta erlazioak dituzte. Quintok dio haurrak jakin-min naturala eta esploratzeko grina direla-eta, eta heziketa-eskerzioa behar dute bermatu behar dute. Gainera, ikaskuntza pilaketatik baino gehiago integrazio eta eskuratze prozesutik datorrela azpimarratzen du. Hortaz, irakaslearen lanetako bat haurrei eremu seguru eta aberatsak eskaintzea da, ez garapen emozionala eta fisikoa modu orekatuan sustatuko diren.  


Zaintza ekintza hauei lotuta dago. Quinto autonomia asetzea, zaintza ez da soilik higiene-beharrak, baizik eta haurren, lotura emozionalak eta arreta indibidualizatua bermatzeko tresna da. Praktika hau haur garapen fasera egokitu behar du. Adibidez, aldaketa higiene beharrak asetzeaz gain, gorputzaren kontzientzia garatzeko eta esperientzia berri bat aukera ere bada. Zaintza, beraz, eguneroko errutina praktiko bat egin behar da haurraren garapen integralerako ekintza eta ekintza bilakatzen da.  


**Ekintza Gidatuak eta Programatuak** 


Ekintza mugimenduak hezitzaileak haurrei garapen kognitiboa, sustatzeko aukera ematen dute jarduerak dira. Quintoren arabera, hezitzaileak bat egiten "umeek" behar dute orain behar dute, beren etorkizuneko beharra asetzeko. Hauek bi motatan sailkatzen dira: informalak eta programatuak. Ekintza informalak jolas libreak dira, non haurrek espontaneoki ikasten duten. Bestalde, ekintza programak planifikatzen dira, eta haurraren jakin-mina eta gaitasunak garatzeko aukerak daude. Tailer tematikoak, hala nola irakurzaletasuna sustatzeko edo gorputzaren ezagutzak egiteko ekintzak egiten, bikainak dira.  


Ekintza gidatzeko garapenerako egokiak lortzeko dute helburu. Quintoren arabera, ingurune hori ez da soilik objektu eta pertsonei osatuta egoten, baizik eta ikurrez eta sistema kulturalek osatzen dute. Horrek esan nahi du eskolak ematen duen kulturak eragin zuzena duela haurraren nortasun eta komunitatearekin duen identifikazioan.  


Jarduera orok jolasean izango dute oinarria. Jolasaren balioa “Imagine Elephants-en ikusi genuen, izugarrizkoa izan zen, ahal izango da posible eta faktore moduan hortaz. Haurrak hazi eta ikasten dute jolasean, hau da, jolasa baliatuz anitzak garatzen eta eskuratzen dituzte besteak beste. Jolasak funtzio asko ditu haurraren garapenarekin lotuta, hala nola, esplorazio-, eraikuntza-, komunikazio- eta sormen-funtzioa besteak beste. Inork ez daki haur batek zenbat ikasten den jolasean, baina bai badakigu, ikaskuntzak hobetzen jolasten dira ematen (Francesco Tonucci, 2015). Beraz, haurrei askatasunez jolasten utzi behar zaie behar baino gehiegi interferitu gabe, izan ere, jolasa heldu batek bideratzen duen momentuan, hasierako helburua guztiz galduko da, hala, haurra bakarrik jolasaren nola gaitasunak eskuratzen joatea eta hortaz, gutxinaka hazi eta garatzea. 


**Kultura eta Nortasunaren Transmisioa**  


Quintoren ikuspegia Egibarren (2019) ideiekin lotzen da, non euskal kulturaren transmisioaren garrantzia azpimarratzen den. Egibarren arabera, haurrei kultura gozamenez transmititu behar zaie, jolasen bidez. Ludikotasunaren bidez haurren unibertso kulturalarekin bat egiteko aukera dute, eta horrek nortasun kolektiboa eraikitzen laguntzen du. Gainera, etnoludikotasuna eta etnomotrizitatearen kontzeptuen bidez, Egibarrek azaldu du jolas eta jokoek haurraren jokabide motorrean eta kultura moduan eragina duten. Euskal kulturaren balioak haurrari helaraztea ezinbestekoa da beste kulturak errespetatzeko lehen pausoa emateko.  


Quintok eta Egibarrek argi uzten dute haur hezkuntzako ekintzak ez direla soilik garapen kognitiboa eta fisikoa bultzatzeko tresnak; aldi berean, haurrak bere komunitate eta kulturarekin identifikatzeko bidea dira. Eskolak, beraz, hezkuntza inklusibo eta aberatsa bermatzeko, kultur transmisioa eta autonomia uztartu behar ditu.  


**Ondorioak**  


Haur Hezkuntzan, ekintzak gidatzen eta marko proiektuetan paperean dute haurren garapen integral. Quintoren ikuspegitik, irakasleek zaintza, behaketa eta ekintza pedagogikoek uztartu behar dute haurrek ingurune seguru eta aberats batean ikas dezaten. Gainera, jolasen bidez kultura eta nortasuna transmititzea eskolaren ardura da. Hezkuntzak, beraz, haurraren jakin-mina sustatu eta nortasun kolektiboa eraikitzeko lan egin behar du, kultura hegemonikotik aldendutako alde batetik. Hau guztia bermatzeko, ezinbestekoa da heziketa pedagogiko eta kultural egokia izateko. 










BIBLIOGRAFIA:

- Quinto, B. (2010). Educar en el 0-3. La práctica reflexiva de los nidi d`infanzia. Editorial Graó

-Samthing bisuala. (2015). Erreportaje lineala “Imagine Elephants”. https://www.youtube.com/watch?v=-Y_lQNJPE6s


Iruzkinak

Blog honetako argitalpen ezagunak

HIK HASI

IMAGINE ELEPHANTS